zondag 16 december 2012

Mannetje gespot


Van een van de regelmatige bezoekers aan deze site het volgende:

Met veel plezier kijk ik regelmatig op uw site. Zo las ik het verhaal over het plaatsen van een slechtvalknestkast in de kerktoren aan de Parkstraat in Den Haag. Vanmiddag - zondag 16 december 2012 -  dus maar even gaan kijken of de valken zich zouden vertonen. En jawel, op de goot boven de klok aan de straatzijde zat één van de valken. Dit was rond 15.15 uur. Wel armoedig dat ik op mijn horloge moest kijken voor de tijd want alle klokken van de kerk stonden stil, op rond half 10…..
Omstreeks 15.35 uur begon de valk zich te strekken en vloog na een rondje kerk in westelijke richting. Duidelijk was te zien dat deze valk één of twee binnenste handpennen mist aan beide vleugels. Na vanuit de Kazernestraat de toren nog eens goed geïnspecteerd te hebben op mogelijk een tweede valk, maar snel naar het Vredespaleis gefietst, in de hoop daar meer valken aan te treffen.

Dat was inderdaad het geval. Op het bovenste rechtertorentje vlak onder de top zat een valk op de hemelafvoer. Dit was rond 15.45 uur. Na een kwartier liet deze valk zich onder luid geroep vallen en verstoorde daarmee de 2e valk, die ik nog niet had ontdekt, die met prooi opvloog en na een rondje om de toren op de onderste balustrade neerstreek om daar verder te gaan met eten. De eerste valk streek weer neer op de hemelafvoer van de bovenste rechtertoren. Rond 16.10 uur was de 2e valk klaar met eten en vloog weg richting Parkstraat.

Hopelijk komen deze valken dit jaar tot broeden, of op het Vredespaleis of in de Parkstraat.